Oppilaanohjauksen tavoitteet

Oppilaanohjauksen tehtävänä on edistää oppilaiden kasvua ja kehitystä siten, että jokainen oppilas pystyy kehittämään opiskeluvalmiuksiaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä oppimaan elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja. Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa ja lähtökohtiinsa sekä kiinnostukseensa perustuvia arkielämää, opiskelua, jatko-opintoja sekä tulevaisuutta koskevia päätöksiä ja valintoja. Ohjauksen avulla oppilaat oppivat tiedostamaan mahdollisuutensa vaikuttaa oman elämänsä suunnitteluun ja päätöksentekoon. Oppilaita kannustetaan pohtimaan ja kyseenalaistamaan koulutukseen ja ammatteihin liittyviä ennakkokäsityksiä ja tekemään valintansa omia vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan vastaten. (POPS 13.4.12)

 Oppilaanohjauksen tavoitteena OPS:n mukaan on, että oppilas

  • oppii tuntemaan itseään paremmin
  • oppii vuorovaikutus ja työskentelytaitoja
  • oppii tekemään itsenäisiä, harkittuja päätöksiä sekä arvioimaan päätösten seurauksia
  • oppii huomioimaan toiset ihmiset ja arvioimaan oman toiminnan merkityksen kanssaihmisiin.
  • oppii tuntemaan erilaiset oppimistyylit ja löytää itselle mielekkäitä oppimisen keinoja
  • oppii kehittämään opiskelutaitojaan
  • oppii etsimään tietoja ja hankkimaan taitoja opiskelua, tulevaisuutta sekä elämää koskevia suunnitelmia ja valintoja varten. Oppii suhtautumaan hankittuun tietoon kriittisesti.
  • oppii pohtimaan, arvioimaan ja tekemään tulevaisuudensuunnitelmia myös muuttuvissa olosuhteissa
  • saa tukea ja ohjausta ammatillisessa suuntautumisessa
  • saa tietoa yhteiskunnasta, työelämästä ja yrittäjyydestä muun muassa TET-jaksojen kautta
  • saa tukea ja ohjausta siirtyessään koulutuksen eri nivelvaiheissa perusopetuksen sisällä ja perusopetuksen päättövaiheessa

Näiden lisäksi lasten ja nuorten tunne-elämätaitojen opetuksella on Metsokankaan koulun oppilaanohjauksessa keskeinen rooli. Jo varhaisessa vaiheessa aloitettu tunne-elämäntaitojen kehittäminen edistää oppilaan itsetuntemusta, joka taas vaikuttaa suoraan luokkakäyttäytymiseen ja koulumenestykseen, mutta myös rohkeuteen ilmaista omat kiinnostuksen kohteet. Näillä taidoilla on suuri merkitys muun muassa tulevissa päätöksentekotilanteissa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s